Choď na obsah Choď na menu
Reklama
Reklama
 


White Star Line

 

Obrázok

 

Spoločnosť White Star Line založil Thomas Henry Ismay, keď v roku 1867 odkúpil práva na krachujúce anglické rejdarstvo Wilson and Chambers. Zachoval pôvodnú vlajku s bielou hviezdou na červenom pozadí a podľa nej nazval svoju novú spoločnosť. Svoj obchodný talent osvedčil Ismay, keď krátko po prevzatí podniku uzavrel exkluzívnu dohodu s lodenicou Harland and Wolf. Podľa nej sa White Star Line zaviazala objednávať stavby svojich lodí iba v tejto lodenici. Naopak vedenie Harland and Wolf prisľúbilo, že nebude pracovať pre konkurenčných rejdarov. Harland and Wolf mala ďalej právo stavať lode podľa vlastných plánov a bez ohľadu na náklady. Je až neuveriteľné, že lodenica to nikdy nezneužila. Ihneď po spísaní zmluvy objednal Ismay stavbu štyroch nových lodí, plachetníc s alternatívnym parným pohonom a v roku 1871 oznámil pravidelné spojenie na linke Liverpool - New York. Titanic bol registrovaný v Liverpoole vo svojom domovskom prístave.

Obrázok

 

Keď Thomas Henry Ismay v roku 1899 zomrel, White Star Line bola už zabehnutá a prosperujúca firma. Vedenie po smrti zakladateľa prevzal jeho najstarší syn, 37-ročný Joseph Bruce Ismay.Obrázok V roku 1901 bol už oslovený J.P.Morganom a jeho lákavej ponuke na zaradenie White Star Line do kocernu IMM (International Mercantile Marine Comp) neodolal. Ismay okrem toho, že naďalej zostal riaditeľom svojej firmy, bol v roku 1904 vymenovaný aj za prezidenta IMM. V roku 1907 objednala White Star Line u svojej dvornej lodenice stavbu troch nových líniových lodí. Olympicu, Titanicu a Giganticu. Bez toho, že by to niekto tušil však týmto začal úpadok rejdárstva, ktorý sa už nepodarilo odvrátiť.

 

 

Po katastrofe Titanic v roku 1912 si síce spoločnosť nejaké obdobie udržala svoje postavenie, ale okolnosti okolo nešťastia spolu s niekoľkými nie príliš vydarenými investíciami a celosvetovou hospodárskou krízou doviedli White Star Line na pokraj krachu. V roku 1927 vystúpilo rejdárstvo z IMM, aby sa už v roku 1934 spojilo na doporučenie britskej vlády so svojím najväčším konkurentom, spoločnosťou Cunard. v novovzniknutej spoločnosti však už nemala White Star Line majoritný podiel a v roku 1947 predala i zbytok svojich akcií Cunardu. K 1.januáru 1950 tak spoločnosť formálne zanikla.

Obrázok

Zanechala však za sebou celý rad lodí, ktoré svojho času vládli Atlantiku - Oceanic, Olympic, Majestic, Baltic a mnoho ďalších. Obrázok V súčasnej dobe už existuje iba jediná loď z kedysi početnej a sebavedomej flotily, malá zásobovacia loď  Nomadic, ktorá v roku 1912 priviezla na Titanic kotviaci v Cherbourgu cestujúcich 1. a 2. triedy. Dnes slúži ako plávajúca reštaurácia na rieke Seina neďaleko Eiffelovej veže v Paríži. Obrázok

 

 

 

Obrázok

 

 

 

 

 

 

 

Obrázok

 

 
Reklama

Náhľad fotografií zo zložky White Star Line

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Titanic

(Nicolas, 23. 7. 2012 10:47)

Ked si mysleli že je nepotopitelny tak prečo mu dali záchrané člny.

Re: Titanic

(Klára, 2. 8. 2012 13:21)

Nicolas, prečítaj si časť stavba megalodi. Loď musela zodpovedať prepisom a normám. Preto tam dali iba toľko člnov, koľko museli.Aj keď tam bolo potrebných viac. Takže ho považovali za nepotopiteľný.Keby nie, dajú tam toľko člnov, koľko bolo naozaj potrebných.